Thursday, February 3, 2011

CHOC. CHIP SPORTIES



Cookies ni buat masa cuti2 thn Baru Cina tak de apa nak buat aku ambil resepi ni dulu kat maklangazie.blogspot.com tapi bila aku nak link kan dah tak de pulak resepi ni kat situ jadi mohon kemaafan yang tak terhingga dan halalkan resepinya. ke aku yang rabun tak nampak resepi tu aku salin balik ye
bahan-bahannya
A
150gm butter
130gm gula halus (aku guna 1/2 brown sugar 1/2 gula kastor)
1 biji telur
1 tsp vanilla (ini aku tambah sendiri)

B
1 1/2 cawan tepung naik sendiri (aku guna tepung gandum je)
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
1/4 tsp garam
(Bahan ini di ayak atau campurkan)

C
100 gm white cooking choc. (aku tak masukkan stok tak de)
3/4 cawan choc chip (aku ada 1/2 cawan je)
2 cawan cornfleks kisar jgn halus (aku ramas lebih kurang je)
1/4 cawan badam cincang (bakar kejap)

Caranya
Pukul butter + gula sampai gebu masukkan telur dan pukul sampai sebati
masukkan bahan B yang di ayak gaulkan kemudian masukkan bahan C gaulkan sebati adunan ini lembik dan melekit
oleskan loyang dengan butter, sudukan adunan sebesar duit 10sen dan letakkan dlm loyang,jarang2 kan sebab adunan ini mengembang bakar dengan suhu 175 selama 12 minit
(aku bakar suhu 170 selama 18 minit) dah masak keluarkan biskut dari loyang dan letakkan atas redai supaya cookies ni terasa kerupp kerapp bili di ggigit.. cubalah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...