Sunday, June 6, 2010

KERABU SEGAR



Wehoo. dh makan ke belum tak kan belum kan dh nak petang, Aku suka lauk macan gini tak de minyak langsung pakai gaul-gaul je tengahari ni buat kerabu pulak resepi ni dapat dalam buku Alaf21 tajuk Kerabu&Sambal kalau berkenan ha salin resepi ni Aku sendiri tak pakai penimbang pakai agak-agak je
bahan-bahannya
300gm taugeh -buang ekornya
200 gm pegaga ambil bhg daun (aku guna sampai akar sekali)
200 kacang botor (ini aku tak de)
50 gm udang kering - rendam dan kemudian di tumbuk
2 batang serai di hiris halus (aku guna sebatang serainya gemuk)
2 sudu kelapa di goreng tanpa minyak
2 biji limau nipis (yg ini aku pakai lemon)
2 sudu kerisik
1 biji bawang besar di hiris
5 biji cila api (nak lebih pun boleh)
1 biji lada merah dan hijau
garam dan gula secukupnya

Caranya.
Campurkan semua bahan-bahan di atas dan perasakan dengan garam dan gula
perah air limau nipis, dan hidangkan terus,

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...