Thursday, November 22, 2012

PUDING SOYA DURIAN

 Masih lagi dengan durian, ialah kan sekarang kan musim durian jadi aku pun tak lepaskan peluang mencuba mempelbagaikan durian menjadi sesuatu yang enak. Sehari sebelum aku buat puding ini aku telah merasanya di CS JB. Langsung masa dlm perjalanan balik ke rumah lepas kerja hujan2 pun aku sanggup cari durian. Lepastu aku singgah Pasar malam beli susu soya tanpa gula pada penjual yg memang  terbaik lah di antara penjual2 soya lain di Pasar Malam Senai. Tengah drive aku olah2 kan dalam kepala fikir macammana nak buat macam yang aku makan tadi Ok lah aku share resepi nya

Bahan-bahan
800ml susu soya tanpa gula
200 ml air
180 gm gula pasir
2 tsp agar-agar serbuk
2 cubit garam
100 gm isi durian

Cara-caranya
Kisar Isi durian dengan 1 cawan susu soya di atas tapis dan ketepikan sebentar
Masak air bersama agar-agar sehingga larut masukkan gula dan garam Biarkan mendidih masukkan sebahagian semua susu soya tadi, biarkan hanya sampai naik wap sahaja atau mendidih kecil sahaja
Angkat dari dapur supaya susu soya tidak terus masak. masukkan durian yg telah di kisar tadi, Tuangkan dalam bekas-bekas kecil-kecil dan sejukkan dan kemudian simpan dalam petisejuk
Selamat mencuba ikhlas **ROSSALLE**




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...