Thursday, November 18, 2010

LAPIS LENGIT ECONOMIC


Aku suka sendiri tengok kek ni, tapi kat rumah penghuninya macam tak pandang
mereka semua tak suka akan rasanya yg ada rempah tu. tak pe simpan dulu dlm
esbok esok keja.. boleh bawak office





Sila salin resepi kalau berkenan resepi asal tengok kat SINI aku tulis balik ye ikut
kesesuaian citarasa ku
Bahannya A
75gm guna kaster
550 gm butter (aku guna Golden Churn)
1 sudu makan vanilla
20 gm susu pekat manis (lebih kurang 2 tbs)

Bahan B
450 gm kuning telur (aku guna 25biji kuning telur)
50 gm gula kaster

Bahan C
300 gm gula kastor
350 gm putih telur ( ini aku timbang lupa nak kira berapa biji)

Bahan D
50 gm susu serbuk (aku guna omega)
140 gm tepung gandum (aku guna tepung Hong Kong)
20 gm tepung jagung
3 sudu rempah spekuk (aku guna rempah kek lapis nona)
(Semua bahan D di ayak sekali)

Loyang 8X8X4
Satu lapis adunan 80gm

Caranya
Bahan B kacau dengan wisk tangan je
Bahan A Putar dengan mixer sampai adunan gebu, masukkan adunan B sedikit sedikit
sampai habis.. Stop
Putar bahan C sampai kaku . Gaulkan dengan bahan AB tadi, Masukkan bahan D
Sediakan loyang masukkan adunan 80gm shj dan bakar dengan api atas 5-7 minit
Suhu 180-190 ikut oven memasing. Dah masak satu lapis tekan dengan penekan
dan boleh juga sapu dengan butter cair lepas tu tuang adunan lagi.. buatlah sampai habis
jenuh wei..sebab itu kalau buat kek lapis jangan buat satu loyang je bosan depan oven
Sebab tu haku buat mesti 2 buku sekali gus...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...